Aluevaaliteemat
1. Lasten ja nuorten hyvinvointiin tehtävät panostukset ovat investointeja tulevaisuuteen
– Taataan jokaiselle lapselle ja nuorelle edellytykset hyvään ja turvalliseen elämään.
– Laajennetaan lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluita panostamalla perhekeskuksiin sekä lisäämällä moniammatillista yhteistyötä.
– Panostetaan lapsiperheiden varhaiseen tukeen ja ennaltaehkäisevään toimintaan
– Vahvistetaan lasten ja nuorten mielenterveyspalveluita sekä lastensuojelun ja perhetyön resursseja.
– Lisätään psykologien ja kuraattoreiden määrää kouluissa.
2. Parempaa elämää ennaltaehkäisevällä mielenterveystyöllä
– Panostetaan matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin ja ennaltaehkäisevään työhön.
– Edistetään lasten ja nuorten mielenterveyttä ja ehkäistään mielenterveyshäiriöiden kehittymistä. Riittävän ajoissa tehdyillä toimilla voidaan pelastaa kokonainen elämä!
– Pyritään ennaltaehkäisevillä toimilla ehkäisemään mielenterveyteen liittyvien vakavien ongelmien syntyä ja sairauden pitkittymistä.
– Autetaan mielenterveysongelmien kohdanneita ihmisiä ja heidän läheisiä palaamaan takaisin normaaliin arkeen ja työelämään.
3. Laadukkaat ja toimivat terveyspalvelut kaikille kuntalaisille
– Sijoitetaan sosiaali- ja terveyskeskukset ihmisten lähelle ja varmistetaan palveluiden hyvä saavutettavuus myös kävellen, pyöräillen ja sujuvan joukkoliikenteen avulla.
– Huolehditaan, että palveluihin pääsee nopeasti ja oikea-aikaisesti.
– Edistetään ihmislähtöistä ja tavoitteellista hoitotyötä. Jatkuva jonottaminen ja tarpeeton lääkitseminen eivät edistä potilaan paranemista.
– Puretaan terveydenhuollon jonot ja varmistetaan henkilöstön riittävyys.
– Parannetaan perus- ja erikoissairaanhoidon välistä yhteistyötä. Hoitopolut ovat oltava yhtenäisiä ja sujuvia.
4. Ihmislähtöistä ja elämänlaatua korostavaa hoivaa vanhuksille
– Varmistetaan ikääntyneiden hyvä elämänlaatu sekä riittävien virikkeiden ja ulkoilun saanti.
– Kehitetään ikääntyvien ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa terveyshaittojen vähentämiseksi
– Edistetään kotihoidon palveluita ja vanhusten yhteisöllistä asumista.
– Pyritään tarjoamaan vanhuksille heille parhaiten soveltuvia tukimuotoja, vanhuksen kunto ja omat toiveet huomioiden.
– Huolehditaan, että hoitajia on riittävästi kunkin hoitoyksikön tarpeisiin ja hoitajat pystyvät keskittymään varsinaiseen hoitotyöhön.
5. Turvataan palo- ja pelastustoimen resurssit ja lähipalvelut
– Turvataan pelastustoimen toiminta ja riittävä rahoitus.
– Mahdollistetaan pelastustoimen ja ensihoidon aiempaa laajempi yhteistyö.
– Mitoitetaan palveluverkosto ja henkilöstöresurssit hyvinvointialueen tarpeiden mukaan.
6. Kestävä sote-talous takaa laadukkaat palvelut myös tulevaisuudessa
– Sote-uudistuksen tarkoituksena on hillitä sosiaali- ja terveyskustannusten kasvua, ei lähtökohtaisesti lisätä julkisia menoja.
– Hyvinvointialueen talous on rakennettava kestävälle pohjalle. Tulot ja menot ovat pidettävä tasapainossa.
– Valtiolta saatavat valtionosuudet määräävät hyvinvointialueen käytettävissä olevat tulot, mihin aluevaltuutetut eivät voi vaikuttaa ilman verotusoikeutta.
– Päätöksiä tehdessä on tiedostettava, että kun menolisäyksiä lähdetään toteuttamaan, on se pois muista resursseista ja johtaa säästöihin toisaalla.
– Uudistus ei saa johtaa kokonaisveroasteen nousuun, mistä on sovittu hallitusohjelmassa!
7. Uudistuksella kustannustehokkuutta ja parempia palveluita
Uudistuksella kustannustehokkuuteen
– Julkisen puolen ei pidä järjestelmällisesti lukittautua vanhoihin kaavoihin, vaan tarvitaan aitoja uudistuksia kustannustehokkuuden parantamiseksi.
– Vaihtoehtona on jatkaa nykyisellä mallilla, joka on jo osoittautunut kustannustehottomaksi ja pitkällä tähtäimellä kestämättömäksi.
– Pyritään vähentämään nopealla hoitoon pääsyllä pitkittyneistä ja hoitamattomista sairauksista aiheutuvia kustannuksia sekä sairauspoissaolopäivien määrää.
– Karsitaan tarpeettomia kiinteistö- ja ylläpitokustannuksia ja kohdistetaan varoja itse hoitoon ja henkilöresursseihin.
Kehitetään digitaalisia palveluita
– Hyödynnetään jatkossa enemmän digitalisaatiota- ja etäpalveluiden tuomia mahdollisuuksia.
– Digi- ja etävastaanotot voivat tuoda kustannussäästöjä hyvinvointialueelle, kun hoitoa ehditään tarjoamaan jatkossa yhä useammalle ja palvelulla voidaan vähentää tarpeettomia terveyskeskuskäyntejä.
– Lääkärin tulee kuitenkin tehdä viime kädessä päätös, onko hoidettavan syytä tulla myös fyysiselle vastaanotolle.
Yksityisiä palveluita harkiten
– Sote- palvelut tulisi pääasiassa järjestää julkisina palveluina. Investointeja voidaan yksityistää niiltä osin, kun samantasoiset palvelut voidaan tuottaa tehokkaammin yksityisellä sektorilla.
– Mikäli palveluja lähdetään joiltain osin yksityistämään, tulee päätökset olla kuitenkin aina taloudellisesti ja eettisesti hyvin perusteltavissa.
– Tärkeintä on löytää aina kuhunkin tilanteeseen kokonaistaloudellisesti paras vaihtoehto.
Maakuntaveroon suhtauduttava varauksella
– Suhtaudun varovaisen myönteisesti mahdollisen maakuntaveron käyttöönottoon. Maakuntavero ei saa kuitenkaan johtaa kokonaisveroasteen nousuun, mistä on sovittu hallitusohjelmassa!
– Sote-uudistuksessa syntyvien hyvinvointialueiden vastuulla on tulevaisuudessa Sote-palveluiden tuottaminen. Tämän johdosta olisi luontevaa, että hyvinvointialueet keräisivät tulevaisuudessa veroja.
– Mahdollisen maakuntaveron käyttöönotto kannustaisi alueita kustannustehokkuuteen ja johtaisi alustavien laskelmien perusteella veroprosentin laskuun Vantaa-Keravan hyvinvointialueella!
– Kullakin hyvinvointialueella tulot ja menot tulevat olla tasapainossa, mikä voisi johtaa korkeampaan verotusasteeseen harvaanasutuilla seuduilla. Vaihtoehtona on myös hyvinvointialueiden yhdistäminen, mihin maakuntaverolla olisi osaltaan ohjaava vaikutus.
– Maakuntaveroa ei pidä ottaa käyttöön, jos käynnissä olevat selvitykset eivät puolla veron käyttöönottoa tai jos maakuntaverolla todetaan olevan kokonaisveroastetta korottavia vaikutuksia.
Hyvinvointialueiden tulevaisuus ja lukumäärä
– Sote-uudistuksen ensimmäiseen vaiheeseen jäävät valuviat ja hyvinvointialueiden lukumäärä voidaan myöhemmin korjata, kun hallituspohja aikanaan vaihtuu.
– Uudistuksessa luotiin lukumäärällisesti enemmän hyvinvointialueita, mitä Sote-alan asiantuntijat suosittelivat. Pieniä ja kannattamattomia hyvinvointialueita voidaan myöhemmin yhdistää.
– Hyvinvointialueiden kokoa ja lukumäärää tärkeämpää on, että Vantaalla ja Keravalla pystytään jatkossakin tuottamaan laadukkaat ja toimivat sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut.